ul. Przechodnia 2

crs@crsclinic.pl

Nadgarstek

CIEŚŃ KANAŁU NADGARSTKA

Cieśń  kanału nadgarstka (neuropatia nerwu pośrodkowego)
Kanał nadgarstka – położony po wewnętrznej stronie dłoni ograniczony jest grzbietowo poprzez kości nadgarstka a dłoniowo przez troczek zginaczy.
Cieśń kanału nadgarstka to syndrom cieśni nerwu najczęściej spotykany u kobiet między 50-tym a 60-tym r.ż.
Nerw pośrodkowy zostaje uciśnięty w kanale nadgarstka przez leżące tam tkanki
.

Objawy:

Rozpoczyna się bólem nadgarstka, cierpnięciem, mrowieniem, drętwieniem i uczuciem sztywności palców I – III (kciuk, palec wskazujący i środkowy) w nocy (ból może promieniować do przedramienia, ramienia, barku aż do potylicy)
Objawy nasilają się po długotrwałym przebywaniu w przymusowej pozycji ręki np. jazda na rowerze, praca na komputerze itp.
W zaawansowanym okresie silniejsze bóle występują także w ciągu dnia, pojawia się brak czucia opuszków palców I-III
Osłabienie chwytu, brak precyzji ręki- wypadanie przedmiotów z ręki.
Zaniki mięśni kciuka - tworzy się tzw. „ręka małpia" tj. odwiedziony kciuk i palec I ustawiają się w jednej płaszczyznie.

Przyczyny powstawania cieśni nadgarstka możemy podzielić na:

Czynniki miejscowe:

-zmiany przeciążeniowe w obrębie ręki (sport, ćwiczenia
fizyczne, praca zawodowa)
-zmiany zapalne
-zmiany pourazowe

Czynniki ogólne:

-procesy chorobowe powodujące zwiększenie napięcia tkankowego w przebiegu chorób układowych (reumatoidalne
zapalenie stawów)
-przerost tkanki łącznej, odkładanie złogów przemiany materii w kanale nadgarstka

Diagnostyka:

Badanie kliniczne:
- test Phalena (utrzymanie zgięcia ręki wywołuje ból i drętwienie palców )
- ObjawTinela (ból przy opukiwaniu strony wewnętrznej nadgarstka)
- Objaw butelki (niemożność uchwyceniaokrągłego przedmiotu)

Objaw Phalena                                              Objaw Tinela

Elektromiografia(EMG):
Pomiar prędkości przewodzenia nerwu

Leczenie:
Jeśli dolegliwości powiązane są z czynnością,
którą można wyeliminować leczenie ogranicza się do zmiany trybu życia i zastosowania jednorazowej blokady sterydowej.

Leczenie zachowawcze:

szyna unieruchamiająca nadgarstek na noc i stosowanie zabiegów przeciwzapalnych i przeciwbólowych rzadko
przynosi poprawę.

Operacyjne odbarczenie:

Zabieg polega na wzdłużnym przecięciu troczka zginaczy co skutkuje odbarczeniem nerwu pośrodkowego.

Schemat: Stan po przecięciu troczka zginaczy.